Google gaat mobielvriendelijk zwaarder wegen

Websites en webwinkels die niet zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, gaan dat merken aan de vindbaarheid. Google heeft aangekondigd dat mobielvriendelijk van significante invloed wordt op de zoekresultaten.

Vanaf 21 april

Google heeft al eerder aangegeven dat de aanwezigheid van het label "Mobiel vriendelijk" de ranking van websites op termijn positief gaat beïnvloeden. Over een kleine twee maanden is het zover, kondigde het bedrijf gisteren aan: 'Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.'

Google toont de mobielvriendelijkheid van websites niet visueel, maar tekstueel met "Voor mobiel". De tekst verschijnt vóór de meta description, zoals hiernaast te zien is.

Testen

Google heeft een tool ontwikkeld waarmee de mobielvriendelijkheid van een website is te testen. Daarmee kunnen webmasters ook te weten komen welke aspecten aan hun sites nog verbeterd moeten worden voor mobiel.

Responsive

Wij bouwen al onze websites responsive. Dat wil zeggen dat ze op alle apparaten goed leesbaar en dus mobielvriendelijk zijn.