Waarom jouw restaurant een mobiele app nodig heeft

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Dat moment vlak voor de lunch waarop je maag jou met een dierlijk gebulder laat weten dat het honger heeft. Je kijkt vlug op en hoopt dat niemand het gehoord heeft.

Je pakt je mobiel om wat afleiding te zoeken van dat gegrom uit je buik. Wat zou het fijn zijn als je favoriete restaurant een app zou hebben.

Een app voor restaurant kan je helpen in de strijd om de hongerige klant. Niet alleen verhoogt het de binding met je klant maar biedt het een extra marketingkanaal, en mogelijkheid om te reserveren of te bestellen.
Voor restaurants in het bijzonder biedt een mobiele app vele mogelijkheden om je bedrijf een boost te geven op een kosteneffectieve manier.

Laten we een paar favoriete functies uitlichten.

Klantkaart

Gooi ze snel weg die papieren klantkaarten en laat je klant zijn of haar mobiel pakken bij een aankoop (bij 5 koppen koffie 1 gratis kopje koffie). Jouw klant hoeft niet meer te zoeken naar jouw klantkaart, jij hoeft ze niet meer te laten drukken en je zit nooit zonder. Met een geheime code wordt een aankoop vastgelegd en zodra de kaart vol is laat je klant het weten.

Pushberichten

Breng je klanten op de hoogte van het laatste nieuws, een aanbieding of speciale actie. Verstuur eenvoudig een bericht als "Vier ons 5-jarig bestaan mee en ontvang een gratis dessert bij uw diner". Dit soort korte berichten komen direct op de mobiel binnen van jouw klant. Gerichter kan bijna niet.

GPS kortingscodes

Vergeet het adverteren in de plaatselijk weekkrant. Er is een betere manier om je klant jouw restaurant in te trekken. Je kunt nu gebruik maken van Geo-fencing, een virtuele afbakening, waarbij je gericht klanten een bericht of aanbieding kunt sturen zodra ze een gebied binnen komen.

Menukaart

Herinner jij je nog dat heerlijke menu met die medium steak en de gekruide aardappeltjes maar ben je de naam vergeten? Gebruik de menukaartfunctie om jouw menu te laten zien met een afbeelding, omschrijving en prijs. Klanten hoeven nu niet meer te bellen om te vragen hoe dat gerecht ook al weer heet of hoeveel het kost.

In-app aankopen

Help die klant met een knorrende maag ter plekke. In-app bestellen geeft die mogelijkheid. De klant betaalt online en de order wordt direct geprint in de keuken. Als bonus breng je je klant niet verder in de verlegenheid door het geknor van zijn of haar buik.

Mobiel reserveren

Laat jouw klanten direct vanuit de app een tafel reserveren. De klant hoeft niet meer te bellen en jouw personeel hoeft geen lange gesprekken te voeren als het al erg druk is. De reservering kan direct worden geprint in je restaurant.

Social media

Laat je klanten jouw restaurant aanbevelen bij vrienden. Met 1 klik deelt je klant zijn ervaring via Facebook, Twitter of Instagram.

Hebben je klanten toch meer vragen, geen probleem. Gebruik dan de contactfunctie en je klant kan je bellen met 1 klik. Een routebeschrijving? Ook geen probleem. De app gebruikt de GPS van de mobiel en geeft een route naar jouw restaurant.

Wanneer we naar alle mogelijkheden kijken van apps voor restaurants dan is duidelijk dat zeker voor 2016 een app een must is geworden. Reageer snel op veranderingen wanneer je jouw app bouwt en wees je concurrenten een stap voor. Tegelijkertijd zorg je voor een nieuwe manier van klantenbinding.