Bereken het rendement van uw social media inspanningen

Steeds meer bedrijven zetten social media in binnen hun online marketing strategie. Maar hoe weet u wat de opbrengsten van uw inspanningen zijn?

De ROI (Return Of Investment) oftewel het rendement op uw social media investeringen wordt steeds belangrijker. Social media heeft zich namelijk ontwikkeld tot een van de belangrijkste kanalen voor ondernemers om zichzelf bij hun gewenste doelgroep onder de aandacht te brengen.

Veel bedrijven gebruiken echter verschillende methoden om hun prestaties te meten. Hieronder volgen daarom voor zowel Facebook als Twitter een aantal methoden waarmee u het rendement op uw inspanningen kunt meten.

Is uw informatie op Twitter relevant genoeg?

Content is voor mensen waardevol wanneer deze voor hen relevant is. Maar hoe behoudt u de interesse van uw volgers op Twitter om voor hen relevant te blijven?

Zorg er vooral voor dat uw content voldoet aan de behoeften die er heersen bij uw doelgroep. Probeer daarbij antwoord te geven op de vragen die bij hen spelen.

De interesse in uw berichten op Twitter (uw tweets) is op basis van de volgende rekenmethode te achterhalen. Deel het aantal mensen die u ontvolgen hebben door het aantal volgers. Dit geeft het percentage Twitter volgers die u niet langer meer volgen.

Zorg ervoor dat uw percentage van ontvolgers op maandbasis een dalende trend laat zien ten opzichte van het algehele getal aan mensen die u niet langer volgen. Een daling van deze trend geeft namelijk aan dat u op de goede weg zit.

Hoeveel van uw Facebook-berichten wordt daadwerkelijk gelezen?

Als u eenmaal uw Facebook bedrijfspagina heeft gebouwd en mensen gaan deze ‘liken’, betekent dit niet dat zij automatisch terug gaan komen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 95% van de Facebook Likes nooit terugkeren naar een bedrijfspagina.

Dit lage getal aan terugkerende bezoekers betekent dat u harder moet werken om onder de aandacht te komen, wat nooit gemakkelijk is. Slechts 15% van uw berichten op Facebook wordt ook daadwerkelijk door uw volgers gelezen, zo laat Facebook weten.

Door het aantal mensen die uw berichten heeft gezien te delen door het aantal Facebook-volgers, krijgt u het percentage aan volgers dat daadwerkelijk uw berichten heeft gezien. Uw streefgetal zou moeten zijn om bij ten minste 25% van uw volgers onder de aandacht te komen.

Welke berichten vinden uw volgers het interessantst?

Het aantal mensen dat online over uw content praat is een goede indicator om te zien of uw content interessant is. Maar wat doet u wanneer u deze betrokkenheid van uw volgers wilt maximaliseren? Start met het ordenen van uw content in 3 tot 4 categorieën. Bijvoorbeeld video, afbeeldingen, webinars en teksten. Deze categorieën kunnen per bedrijf verschillen.

Door het totale aantal Facebook-berichten van een bepaald type (bijvoorbeeld video) te delen door de totale betrokkenheid van uw bezoekers (bijvoorbeeld het aantal views of hoeveel keer de content is gedeeld) krijgt u de betrokkenheid van uw bezoekers per bericht.

Met bovenstaande formule komt u erachter welke content tot de meeste interactie leidt. Daarmee kunt u bepalen aan welk type content zij het meest behoefte hebben en hierop inspelen door meer van deze content te produceren.

Meer weten?

Wilt u meer weten of advies over hoe u meer rendement uit uw social media kunt halen? Neem dan contact met ons op.