Google+ heeft grote impact op zoekresultaten

Google gaat zijn zoekresultaten persoonlijker maken en daar is de concurrentie allerminst blij mee.

Google heeft zich sinds de lancering halverwege vorig jaar altijd verzet om Google+ te zien als slechts een sociaal netwerk. Ondanks dat het bij de lancering leek op een Facebook-kloon, heeft Google altijd gezegd dat Google+ een veel groter project was en van invloed zou gaan zijn op het gehele bedrijf. Dinsdag werd dit duidelijk door de aankondiging via haar eigen blog dat Google de resultaten van zijn zoekmachine gaat personaliseren met behulp van zijn sociale netwerk Google+. Mensen die zijn ingelogd bij Google+ kunnen zo informatie uit hun eigen netwerk doorzoeken. Met een knop kunnen gebruikers wisselen tussen gepersonaliseerde en standaard resultaten.

De aankondiging is op zijn zachtst gezegd slecht gevallen bij de concurrentie. Twitter is er bijvoorbeeld niet blij mee dat Google+ nauwer wordt geïntegreerd met Google’s zoekmachine, omdat dit volgens hen slechts is voor consumenten en online uitgevers. Twitter en Google werkten tot halverwege vorig jaar nog samen met elkaar. Twitter is bezorgd dat door de nauwere samenwerking Twitter-berichten moeilijker kunnen worden gevonden en suggereert daarmee dat Google zijn eigen sociale netwerkdienst voortrekt.

De groei van Google+

Google+ is in korte tijd een concurrent geworden voor Facebook. Mensen die Google+ gebruiken zijn te spreken over het duidelijke overzicht van de getoonde informatie. Zij vinden het prettig hoe Google het mogelijk maakt om je privacy te beschermen, of althans de schijn wekt dat dit goed geregeld is. De groei van Google+ is dan ook veel sneller geweest dan dat van Facebook of Twitter. Misschien nog wel belangrijker is dat Twitter en Facebook nog altijd bezig zijn om bezoekers naar hun website te trekken, terwijl miljoenen mensen al dagelijks websites van Google bezoeken. Denk daarbij aan Gmail, Google Calender, Google Docs, Google Reader en YouTube. Google rolt nu een navigatiesysteem uit rond deze producten om zo subtiel Google+ promoten.

Maar zoals gezegd worden de zoekresultaten van Google beïnvloed door Google+. Zo staat er een +1 button (de Google+ versie van Facbook’s ‘vind ik leuk’), om zo zijn zoekresultaten te beïnvloeden. Dit betekent dat steeds meer zoekresultaten persoonlijke informatie gaan bevatten in plaats van links naar websites van derden.

Uiteraard zijn er ook voor bedrijven voordelen te behalen met Google+ . Meer informatie hierover vindt je op de Google+ for business website van Google.

Ekkelenkamp op Google+

Al met al zijn er genoeg redenen om een Google+ pagina te maken. Ekkelenkamp Websolutions heeft uiteraard ook een Google+ bedrijfspagina. Mocht je nog vragen hebben helpen wij je natuurlijk graag. Als je al een Goolge+ bedrijfspagina heeft laat het dan even weten, dan voegen wij je namelijk graag toe.